http://ice.uab.cat/experiencies/material/terra-roja.pdf
Aquest curs es treballa la lectura La Volta al món en 80 dies de Jules Verne i des de la matèria optativa de llengua catalana "Estructures comunes", la M. Mercè López ens explicà com treballa amb els nouvinguts sense necessitat de presentar un material de treball per ells diferenciat del que fan servir els alumnes de l’aula ordinària, es tracta de fer-los participar en la dinàmica de la classe i treure’n un profit idèntic al que en treuen els companys. Partim d’un treball competencial i corporatiu completament integrat en el currículum de les programacions generals i en el qual és important l’autoregulació i la coavaluació. La idea és que l’alumne, no per ser nouvingut i desconèixer la llengua, ha de deixar de sentir-se centre de l’activitat, sinó ben al contrari, estimulen la seva autoestima i el fan tenir ganes d’aprendre i fins i tot superar els seus companys d’aula.Un altre dels eixos dels Taller fou "Incentivació de l’ús de la llengua". Es presentaren experiències i propostes centrades en l’afavoriment de l’ús de la llengua en l’àmbit curricular i en l’àmbit no curricular de l’educació secundària a fi de mostrar bones pràctiques en el desenvolupament de la planificació dels usos lingüístics.
El Taller d’Educació per la Llengua s’adreça a centres d’ensenyament secundari amb l’objectiu de transmetre als joves uns valors favorables a l’ús social de la llengua catalana. Des del 2006 han impartit més de 150 tallers. Els alumnes estan acostumats a sentir parlar de biodiversitat, d’extinció d’espècies, de diversitat cultural, de civisme, d’hàbits ambientalment sostenibles…, i així mateix, les llengües del món i els hàbits lingüístics són valors que es poden integrar dins l’educació formal, la no reglada. En aquest taller, els joves poden comprendre el paper de cadascun de nosaltres en la pervivència de la llengua catalana i de la diversitat lingüística del planeta, així com debatre i reflexionar sobre els avantatges i atractius de parlar en català amb normalitat en tots els àmbits.
Enllaços relacionats:
Taller d’Educació per la Llengua
Tallers per la llengua
Web de Tallers per la Llengua
Experiències d’aula per millorar les competències lingüístiques i digitals en el marc del projecte Espurn@
Material complementari:
Més enllà del llibre de text 1
La proposta va adreçada a aquells professors que dins l’aula de llengua tenen un alumnat que no té el català com a L1, siguin alumnes procedents d’aula d’acollida o d’entorns socials castellanoparlants. A partir de l’experiència a l’aula amb Passos 1 i 2 podem parlar d’un material altament motivador per als alumnes i, sobretot, d’una metodologia eficaç que s’avé amb els nous plantejaments curriculars de la LOE. L’eix sobre el qual gira aquesta proposta didàctica és l’enfocament comunicatiu de la llengua: ajudar els alumnes a consolidar estructures i vocabulari partint d’ensenyaments funcionals, del treball en grup i, sobretot, del foment de l’expressió oral. En aquest taller presentaren el treball que s’ha realitzat amb èxit a l’aula, i ajudaren a programar activitats pràctiques perquè els alumnes puguin consolidar l’aprenentatge de la llengua dins de l’aula ordinària.
http://www.octaedro.com/passos-catala-no-catalanoparlants/passos.htmEntre altres novetats editorials donades a conèixer en aquests Tallers, volem destacar Converses. Pràctiques de català en grup per millorar la fluïdesa expressiva de Jordi Esteban. Conté propostes per practicar la conversa amb orientacions didàctiques, pautes de treball, recursos i estratègies per despertar l'interès i continguts culturals.
Editorial Fasolcat, Barcelona, 2009.



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada