dissabte, 6 de juny de 2009

Recomanacions d'estiu

L'EINA (Equip Interculturalitat, Normalització i Acollida) de Menorca ens fa aquestes recomancions d'estiu:
Quan arriben les vacances d’estiu, molts professors fan recomanacions als seus alumnes: sobre l’hàbit lector, si han de recuperar matèries al setembre, sobre reforç escolar, etc. En el cas de l’alumnat nouvingut que hem tingut a classe, convé també de fer-li unes recomanacions específiques.
Ja sabem com d’important és que els alumnes nouvinguts tenguin contacte amb parlants de català de la seva mateixa edat, els companys de classe. Quan arriben les vacances d’estiu, ben sovint aquests contactes desapareixen, de manera que “perden” més de dos mesos sense practicar llengua. El professorat de PALIC, haurà de pensar com els nouvinguts poden aprofitar el temps de vacances perquè no perdin el fil de l’aprenentatge de la llengua. L’objectiu és que facin relacions socials a través de la llengua, que és quan realment s’aprèn. Heus aquí unes poques senzilles recomanacions:
1. Donar-los lectures, còmics o relats, adequats al nivell de llengua que han assolit, ben il·lustrats. Sense carregar-los amb exercicis de comprensió lectora. La lectura ha de ser una font de plaer, no una obligada tortura.
2. Indicar-los webs per a pràctiques escrites de llengua autocorrectives, com PELC.
3. Informar-los de possibles activitats de lleure al municipi: esports, colònies, tallers, campaments, perquè s’hi apuntin.
4. Recomanar-los una gramàtica senzilla, com la de Borja Moll
5. Donar-los llocs i institucions on poden rebre més formació o suport en l’aprenentatge de la llengua: cursos d’estiu, centres d’autoaprenentatge, etc.
6. Preparar-los un dossier d’activitats de llengua o de jocs lingüístics.
7. Indicar material de repàs elemental de continguts curriculars amb les llibretes de vacances que les editorials solen publicar.
8. Facilitar-los els contactes de persones que fan classes particulars durant l’estiu.
9. Donar-los la programació cultural i festiva d’ajuntaments, associacions i entitats, especialment l’adreçada a la infància i la joventut.
10. Informar-los de la possibilitat de fer parella lingüística amb un amic de classe.

L'ESADI, tot seguit, us presentam una selecció de recursos que us poden servir per preparar activitats de reforç per als vostres alumnes durant l'estiu:

LECTURES:

- Mosaic, Castellnou Edicions.
- Ens entenem! Sis obres de teatre de petit format. R. Bonmatí, Q. Canals, D. Collell, M. Maure, A. Rodríguez, X. Vernetta. Eumo Editorial.
- Accents. Berenguer, Dolors; Falgàs, Margarida; Folch, Anna; Gras, Josep; Julià, Alegria; Maure, Mercè; Sabater, Dolors; Salamó, Joan; Vives, Josep; [text]; Rodríguez, Esther; [il·lustracions]
- Els correus de la Samira. Còmic, Text de Meritxell Margarit. Il·lustració de Ramon Galup. Editorial Mediterrània. Col·lecció “Tu què faries?”n. 10. Barcelona 2007. Es pot llegir en línia. Clica sobre el títol per descarregar-lo.
- Coraline (Ed. Comic Books) és una adaptació il·lustrada de la novel·la del mateix nom que Neil Gaiman va publicar l'any 2002.
- LLevat. Ed. La Busca
Lectures adaptades:
- La volta al món en 80 dies, Jules Verne, Editorial Castellnou
- Anna Frank, diari d’una noia, Editorial Eumo
- La meva família i altres animals, de Gerald Durrell, Editorial Eumo
- Vacances inoblidables, Eva Rodríguez Peréz. Vic: Cat & Company, 2003.

* Aquestes i altres recomanacions de lectura les trobareu a la Biblioteca de l’Espai Lic

WEBS PER A PRÀCTIQUES DE LLENGUA AUTOCORRECTIVES:

MutsdeMots (lèxic)
Aventura’t amb l’ortografia
Activitats Jclic
GALÍ en línia (iniciació)
VINCLES
Exercicis i passatemps educatius

QUADERNS DE REPÀS:

NEXE. Sèrie verda, groga i blava. M. Dolors López Gutiérrez, Josep Sala Molist, Pau Bassolí [il·lustrador]. Català inicial per a estrangers. Adreçat a alumnes acabats d’arribar a partir del CS de Primària.Editorial Casals.

- VINCLES, quaderns exercicis: VINCLES 1 , VINCLES 2 , VINCLES 3 (Clica sobre el títol per descarregar-los)

COMENCEM quaderns de treball per descarregar:
La classe , L'escola i l'institut , El cos , Els vestits , La família , La casa , Les botigues, El menjar , Els animals , La ciutat , Els vehicles , Els oficis

QUADERNS AUTOAPRENENTATGE TUTORITZAT ÉS FÀCIL: (Clica sobre el títol per descarregar-los)

QUADERNS SOM-HI: (Clica sobre el títol per descarregar-los)
Quadern 1: Com et dius? ; Quadern 2: L’escola ; Quadern 3: La classe ; Quadern 4: Els colors ; Quadern 5: La família ; Quadern 6: El cos ; Quadern 7: Els vestits

LLOCS D'INTERÈS:


El CAL d’Eivissa (Centre d'Autoaprenentatge de Llengua) es troba al Carrer de Josep Zornoza Bernabeu, 8, baixos.
Punt d'Autoaprenentatge de la Llengua Catalana de Sant Josep de Sa Talaia. IES Sant Agustí, Finca davall es pou, s/n.
CIJAE (Centre d'Informació Juvenil de l'Ajuntament d'Eivissa), Carrer de Felipe II, 12 Baixos.
Casal de Joves, equipament per als joves del municipi de Vila que té com a objectiu fomentar la informació, la comunicació i la producció cultural dels joves, afavorint la seua formació i promovent l’associacionisme. Carrer de la Mare de Déu, 91.
CIJSAP (Centre d'Informació Jove de Sant Antoni de Portmany), Carrer Bisbe Cardona, 2, Sant Antoni.
Centre Informació Juvenil de Santa Eulàlia, Punt Jove Santa Eulàlia, C/Sant Llorenç, 16.
Centre d'Informació Jove de Formentera, Centre Social Es Molí al carrer de Porto Salè, 88 (davant del cinema) Casal de Joves de Formentera
Altres adreces d'interès per a joves
Agenda d'Oci , a partir del 5 de juny de 2009.

Cap comentari:

Publica un comentari