Sergio Gracia Cantador és professor de l’IES Mollet del Vallès. Durant el curs 2007-2008 va realitzar un treball de recerca, dins del marc de les llicències retribuïdes del Departament d’Educació, sobre l’elaboració d’un pla d’acollida matemàtica per a l’alumnat nouvingut a l’ESO.
En aquest enllaç us el podeu descarregar: http://www.xtec.cat/~sgracia5/, hi trobareu molts recursos per treballar les matemàtiques amb l'alumnat nouvingut. També fa reflexions tan interessants com la següent:
Sovint els professors i professores de matemàtiques pensem que el currículum tradicional és neutral des d’una perspectiva de la diversitat cultural. Tanmateix, la tria o l’omissió de certs temes i exemples a estudiar posen de manifest la seva parcialitat. E. Coelho al seu llibre "Ensenyar i aprendre en escoles multiculturals. Una aproximació integrada", posa alguns exemples d'aquesta parcialitat.
En aquest enllaç us el podeu descarregar: http://www.xtec.cat/~sgracia5/, hi trobareu molts recursos per treballar les matemàtiques amb l'alumnat nouvingut. També fa reflexions tan interessants com la següent:
Sovint els professors i professores de matemàtiques pensem que el currículum tradicional és neutral des d’una perspectiva de la diversitat cultural. Tanmateix, la tria o l’omissió de certs temes i exemples a estudiar posen de manifest la seva parcialitat. E. Coelho al seu llibre "Ensenyar i aprendre en escoles multiculturals. Una aproximació integrada", posa alguns exemples d'aquesta parcialitat.
- Els objectes que manipulem, comptem o mesurem, així com els noms o llocs de molts de problemes que treballem a l’aula estan relacionats amb les experiències culturals de la majoria.
- Pocs exemples de persones d’orígens etnoculturals diversos i d’ambdós sexes reconegudes per la seva competència matemàtica.
- Els problemes generalment són asèptics en termes d’igualtat social (per exemple, per estudiar la proporció fem servir la relació entre pomes verdes i pomes vermelles i perdem la oportunitat de fer servir la relació entre consum per càpita de Catalunya i Perú).
- En general es dóna una falta de filiació i de connexió amb l’escola, perquè l’alumnat nouvingut examina les seves pròpies experiències a partir de les assumpcions, els paradigmes, els conceptes i la llengua d’altres persones.
La parcialitat del currículum podria no ser intencionada, però és injusta. En matemàtiques, però, cada dia hi ha moltes oportunitats per tal de desenvolupar en els alumnes una visió positiva de la diversitat cultural tot oferint-los continguts culturals d'arreu a l’hora que es milloren les seves capacitats matemàtiques.
MULTIPLICACIÓ ÀRAB
Felicitacions també per la feina que esteu fent tots vosaltres!.
ResponEliminaJo també he enllaçat el vostre espai en la meva pàgina.
Isa
PD: per cert, pensava que la paraula "blog" era un mot anglès i que no tenia traducció . Però pel que veig el mot que s'utlitza és "bloc".
Donçs així jo ho he estat utilitzant de manera equivocada, no és així?